انواع لنز (2)
بین فاصله ی کانونی لنز و عمق میدان تصویر یک رابطه ی معکوس وجود دارد ؛ هر چه فاصله ی کانونی لنز بیشتر می شود ، عمق میدان تصویر حاصل از آن کاهش می یابد
لنزهای عکاسی را می توانیم به پنج گروه متفاوت تقسیم کنیم :
1 – Normal lens2 – Wide angle lens
3 – Tele photo lens
4 – zoom lens
5 – Special lenses
١ – لنز نرمال
لنز نرمال لنزی است که فاصله ها ، اندازه ها و نسبت های موضوع عکس را همانند چشم انسان ضبط می کند.
به عبارت دیگر پرسپکتیو لنز نرمال شبیه به دید انسان است . زاویه ی دید لنز نرمال بین ٤٢ تا ٤٨ درجه می باشد . فاصله ی کانونی لنز نرمال در دوربین هایی با قطع های متفاوت ، متغیر بوده و برابر با قطر دایره ی محیط بر کادر فیلم مورد استفاده است . این قانون در شرایطی صادق است ، که کادر تصویر ما مربع باشد . در صورت مستطیل بودن کادر فیلم ، باید دایره ای را در نظر بگیریم که هر ضلع مربع محاط در آن با ضلع بزرگ ( طول ) مستطیل کادر ما برابر باشد . به عبارت دیگر در این حالت فاصله ی کانونی لنز نرمال ، برابر است با قطر دایره ی محیط بر مربعی که یک ضلع آن با طول مستطیل تصویر ما برابر است .
لنز نرمال لنزی است که فاصله ها ، اندازه ها و نسبت های موضوع عکس را همانند چشم انسان ضبط می کند . به عبارت دیگر پرسپکتیو لنز نرمال شبیه به دید انسان است
٢ - لنز تله فوتو
لنزی است که فاصله ی کانونی آن بزرگ تر و زاویه ی دید آن از لنز نرمال کوچک تر است و درنتیجه باعث می شود که موضوع بزرگ تر و نزدیک تربه نظر برسد .
در این نوع لنز فاصله های بین اجزإ موضوع در عمق به هم فشرده شده و هر چه لنز قوی تر باشد این حالت فشردگی نیز تشدید می شود .
زاویه ی دید لنزهای تله فوتو از ٤٠ درجه به پایین می باشد .
٣ - لنز زاویه باز یا واید انگل
لنز زاویه باز لنزی است که فاصله ی کانونی آن کمتر و زاویه ی دیدش از لنز نرمال بیشتر است و در نتیجه موضوع عکس در تصویر حاصل از این لنز کوچکتر و دورتر به نظر می رسد . فاصله ی نقاط موجود در عمق تصویر بیشتر شده و هر چه موضوع به لبه ها نزدیک تر باشد ، نسبت اندازه های آن بزرگتر و هر چه از آن دورتر باشد ، کوچکتر به نظر می رسد . هر چه فاصله ی کانونی یک لنز واید کوتاه تر باشد ، این خاصیت تقویت می شود . زاویه ی دید لنز واید از ٥٠ تا ١١٠ درجه می باشد .
٤ – لنز زوم
لنز زوم ، لنزی مرکب با فاصله ی کانونی متغیر است که براساس دامنه ی تغییر فاصله ی کانونی خود شناخته می شود . این دامنه می تواند از فاصله کانونی یک لنز واید تا یک لنز تله را پوشش دهد ( لنز زوم ٢٠٠ – ٢٨ ) و یا این که از فاصله ی کانونی یک لنز تله آغاز و به یک تله دیگر محدود شود . ( لنز زوم ٣٠٠ – ٨٠ )
تصویر حاصل از این لنزها معمولا نسبت به تصویرلنزهای ثابت از کیفیت پایین تری برخودار است و همچنین لنز زوم به دلیل پیچیدگی ساختمان ، اُفت نوری زیادی دارد . در این لنزها به طور معمول قدرت نوری را به جای
stop - f با stop - T که در واقع همان قدرت نوری لنز با احتساب مقدار اُفت نور آن است ، نشان می دهند .
٥ - لنزها ی ویژه
لنزهای ویژه لنزهایی هستند که برای کارهای خاص ساخته شده اند . این لنزها انواع گوناگونی دارند که در این جا تنها به نمونه عمومی تر از آن ها می پردازیم :
الف - لنز ماکرو ١٠
برای عکس برداری از فاصله های نزدیک مورد استفاده قرار می گیرند .
ب - لنز میکرو ١١
به منظور عکاسی به وسیله ی میکروسکوپ و در مواقعی به کار می رود که نیاز به صدها بار بزرگنمایی داریم .
ج - لنز تله فوتوی آینه ای١٢
این لنز تمام ویژگی ها ی یک لنز تله ی معمولی را داراست با این تفاوت که برای کوچک کردن اندازه ی آن ، بویژه در لنزهایی با فاصله ی کانونی ٥٠٠ تا ٢٠٠٠ میلی متر ، از یک مکانیزم آینه ای استفاده کرده و با چند بار انعکاس نور داخل لنز ، یک فاصله ی کانونی بلند را در حالی بوجود می آورند که لنز از نظر فیزیکی از طول کمتری برخوردار است .
د - لنز سوپر واید انگل١٣
دارای فاصله ی کانونی کوتاهتر از لنزهای واید معمولی بوده و زاویه ی دیدی بین ١٢٠ تا ١٧٠ درجه دارد .
ھ – لنز فیش آی ١٤
یک لنز زاویه باز با زاویه ی دید ی در حدود ١٨٠ درجه است .
رابطه ی لنز و عمق میدان
بین فاصله ی کانونی لنز و عمق میدان تصویر یک رابطه ی معکوس وجود دارد ؛ هر چه فاصله ی کانونی لنز بیشتر می شود ، عمق میدان تصویر حاصل از آن کاهش می یابد .
برگرفته از کلاس عکاسی خانه عکاسان ایران
نوشته : فائزه سیدخاموشی